Search

Baran Caginli: BLACKOUT

Updated: Sep 28

27.08 – 13.09.2020


MAA-tila, Pääskylänrinne 10, 00500 Helsinki


Opening hours: Wed–Fri 2–6pm, Sat–Sun 1–5pm

Avoinna: ke–pe klo 14–18, la–su klo 13–17


Please note, there will be no opening event for this exhibition as a safety measure.

Huomio! Turvallisuuden takia näyttelylle ei järjestetä avajaisia.

The Oxford English Dictionary defines ‘off the map’ as a description of something ‘out of existence... an insignificant position; of no account; obsolete’. This plays on the usual and common-sense understanding of maps: that they show what exists and that they do so accurately. Maps are generally perceived to be an accurate mirror or graphic representation of some aspect of the real world; cartography is defined as a factual science. But as a wealth of research within the ‘new geography’ has argued at length, the map is an intensely political object (Mark Neocleous, 2003, European Journal of Social Theory ).

Nowadays, the maps are easy to reach via online mapping services. Because they are so easy to access, cartographic censorship becomes a priority for the states. On states’ request, these online platforms ‘blackout’ specific, strategic places such as military bases, power plants, specific geographical formations. Even refugee camps, languages, cultures are blackout as a construction of colonial space, and exercise of imperial violence. As a form of knowledge, maps have therefore been brought under the veil of secrecy which shrouds the modern state (Neocleous, 2003).

'Blackout' dwells on cartographic censorship with pixelated, blurred and transformed images of the places and people which are created by states and nonexistent for us.


Baran Caginli (b.1990, Istanbul) is a Helsinki based artist, working with different disciplines. The framework of his practice relates to issues such as systematic repression, extermination, disappearance, amnesia, ethnic discrimination, state power, forced migrations, collective memory and the state’s contradictions. Most people and objects he has included in his works are in the position of witness of an incident. Although the witnesses belong to local problems and realities, they also refer to problems and witnesses in other geopolitical contexts.


The exhibition has been supported by Taike Arts promotion centre Finland

more information:

info@maatilaprojectspace.fi www.maatilaspace.fi

www.barancaginli.com



Covid-19:

The health and wellbeing of our visitors and staff is a priority for us. We will pay special attention to hygiene in the gallery space, as well as restrict the number of visitors if needed. If you are feeling ill, please postpone your visit.

FI:


Oxford English Dictionary määrittelee käsitteen ‘off the map’ (pois kartalta) kuvauksena jostain joka on ‘olemassaolon ulkopuolella… epäolennainen sijainti; ei huomion arvoinen, vanhentunut’. Määritelmä hyödyntää yleistä ja yleistajuista ymmärrystämme kartoista: että ne näyttävät mitä on olemassa ja että ne tekevät sen tarkasti. Kartat nähdään yleisesti ottaen tarkkoina peileinä tai graafisina esityksinä jostain todellisen maailman ominaisuudesta; kartografia määritellään tosiasialliseksi tieteeksi. Mutta kuten ‘uuden maantieteen’ tutkimus laajalti osoittaa, kartta on erittäin poliittinen objekti (Mark Neocleous, 2003, European Journal of Social Theory).

Nykyään kartat ovat helposti saatavilla verkossa karttapalveluiden avulla. Koska pääsy karttoihin on helppoa, valtioilla on intressi sensuroida niitä. Valtioiden pyynnöistä karttapalvelut ‘pimentävät’ tiettyjä strategisia paikkoja, kuten armeijan tukikohtia, voimalaitoksia tai erityisiä maantieteellisiä muodostelmia. Myös pakolaisleirejä, kieliä ja kulttuureja on ‘pimennetty’ koloniaalisen tilan rakennuksessa, imperiaalisen väkivallan keinona. Tiedon muotona kartat ovat salailun verhon alla, joka suojaa moderneja valtioita (Neocleous, 2003).

Blackout, pimennys, käsittelee kartografista sensuuria valtioiden tuottamien pikselöityjen, sumennettujen ja muunneltujen kuvien kautta. Ne ovat kuvia paikoista ja ihmisistä, jotka eivät ole meille olemassa.


Baran Caginli (s.1990 Istanbulissa) on helsinkiläinen taiteilija, joka työskentelee eri taiteenalojen parissa. Hänen työskentelynsä liittyy järjestelmälliseen sortoon, tuhoamiseen, katoamiseen, muistinmenetykseen, etniseen syrjintään, valtiovaltaan, pakkosiirtolaisuuteen, kollektiiviseen muistiin ja valtion ristiriitaisuuksiin. Hänen teoksissaan ihmiset ja objektit ovat usein jonkin tapahtuman todistajan asemassa. Vaikka todistajat kiinnittyvät paikallisiin ongelmiin ja todellisuuksiin, ne viittaavat myös laajempiin ongelmiin ja todistajiin toisissa maantieteellisissä konteksteissa.


Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Lisätietoja:

info@maatilaprojectspace.fi www.maatilaspace.fi

www.barancaginli.com



Koronavirustiedote:

Maa-tilan näyttelykävijöiden ja henkilökunnan turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Kiinnitämme erityistä huomiota galleriatilan hygieniaan. Jos tunnet olosi sairaaksi, tulethan käymään toisena ajankohtana.



Pääskylänrinne 10, 00500 Helsinki, Finland

©2018 by MAA-tila. Proudly created with Wix.com